tiistai 3. marraskuuta 2009

Uussuvaitsemattomuuttako?

Suomalainen nainen in Italiassa saavuttanut omasta mielestään hienoa menestystä. Hän on onnistunut aikaansaamaan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa päätöksen, jonka mukaan kaikista Italian kouluista pitää poistaa krusifiksit seinältä.

Soile Lautsi on varmasti tyytyväinen.

Italian valtio taistelee vastaan eikä halua nostaa krusifikseja seinältä.

Minusta tuossa on jotain pelottavaa. Ainakaan uutisten mukaan italialaiset itse eivät tätä oman kulttuurinsa traditiota ole pitäneet haitallisena kenellekään.
Minusta kysymys on kulttuureista ja suvaitsevaisuudesta. Minulle ei tullisi mieleenkään lähteä opettajaksi ranskalaisille, miten elää. En lähtisi neuvomaan venäläisiäkään siitä, että minun tapani ja arvomaailmani on ”parempi” kuin heidän. Kaikkein vähiten lähtisin vaatimaan vieraita kulttuureja muutamaan omia ikiaikaisia traditioitaan siksi, että minä olen sitä mieltä, että heidän pitää omassa maassaan elää, kuten minä haluan.

Toivon hartaasti, että italialaiset saavat pitää krusifiksinsä.

Ei kommentteja: