lauantai 22. syyskuuta 2007

Internet aika

Minulla on uusi ADSL liittymä DNA:lta.

Viikon ajan liittymä toimi erittäin hyvin. Nyt ei enää toimi. ADSL modeemin valot näyttävät laitteiden olevan kunnossa. Keskittimestä ei saa IP osoitetta. Vaikuttaa siis selkeästi verkkovialta. Samanlaiset oireet ovat olleet ennenkin.

Muutaman puhelinsoiton jälkeen selviää puhelinnumero, johon asiasta voi soittaa. Numero on maksullinen. Soitto maksaa 0.37 euroa minuutti. Soitan keskukseen ja 20 minuutin odotuksen jälkeen minulle vastataan. Minulle annetaan toinen numero, johon voi soittaa. Tämän tiedon saaminen maksoi minulle 7.4 euroa. Positiivisena seikkana mainittakoon, että taustamusiikki oli hyvää ja rauhoittavaa.

Soitin annettuun vikapäivystysnumeroon. Odotus kesti kauan, arviolta puoli tuntia. Jatkuvasti kuului viesti: "olette edelleen jonossa, odottakaa hetkinen". Lopulta luovutin.

Muistelen niitä aikoja, kun asioiden hoitaminen oli kiinteän puhelimen varassa. Olen sitä mieltä, että puhelimen mykistymisiä tapahtui erittäin harvoin, ja silloin kun niitä tapahtui oli kyseessä suuresta tapahtumasta. Niistähän usein tiedotettiin radiossa.

Mikä tässä Internet ajassa on niin erikoista, että laatutasoa ei saada samalle tasolle, kuin mitä se oli (ja on edelleenkin) perinteisissä puhelimissa? Kännykätkin toimivat nykyään luotettavasti, harvemmin ovat kännykkäverkot missään päiväkausia pimeänä.

Edellämainittu kysymys on lähinnä retorinen, sillä luulen (kuvittelen) tietäväni vastauksen
kysymykseen.

Ei kommentteja: