Finnairin lentäjien lakossa on kyse aika yksinkertaisista asioista.
Tiivistetään tähän ne kaikkein olennaisimmat asiat.
Lentäjillä on historiallisia peruja eräänlainen yksinmyyntioikeus ”lentokapteenityön” myyntiin Finnairille. Lentäjät luonnollisesti haluavat pitää tämän monopoliasemansa, koska se takaa huikeat taloudelliset edut.
Lasketaan vähän. Lakossa on 800 lentäjää. Jossain uutisessa oli mainittu, että lentäjän keskipalkka on 12 000 euroa kuukaudessa. Sivukuluineen tämä on 18 000 euroa kuussa. Yhteensä se on 170 miljoonaa euroa vuodessa.
Toisilla lentoyhtiöillä, kuten Finncom Airlines, ei ole tällaisia historian rasitteita. Tämänpäivän uutisten mukaan heillä keskimääräinen palkkataso on puolet Finnairin vastaavasta. Vuositasolla tämä tarkoittaa 85 miljoonan euron ”ylimääräistä” kustannuserää. Tämä on samaa suuruusluokkaa, kuin Finnairin tämänhetkinen vuositappio. Todellisuudessa summat ovat suurempia, koska asiaan liittyy erilaisia välillisiä kustannusvaikutuksia täyttöasteesta ja muusta vastaavasta johtuen.
Kuuntelin toimitusjohtaja Hienosen lausuntoja eilisessä televisiossa. Eräs mielenkiintoinen asia tuli esiin. Finnairilla makaa tällä hetkellä käyttämättömänä suuri määrä kalustoa siksi, että sillä ei ole järkevää lentää. Tämä johtuu siitä, että Finnairin kustannusrakenteella on parempi pitää koneet maassa, kuin ilmassa.
Hienosta on erityisesti närästänyt se, että lentäjät haluavat tiukalla asenteellaan pakottaa Finnairin pitämään kalustoa käyttämättömänä. Lentäjät ovat yksinmyyntioikeudellaan estäneet näiden käyttämättömänä olevien koneiden vuokrauksen sellaisille tahoille, jotka pystyisivät niitä käyttämään kannattavasti. Tätä ei sanota ääneen, mutta sellainen taho olisi vaikka Finncom airlines, johtuen juuri siitä, että niiltä puuttuu Finnairin tyyppinen historian painolastia.
Kyseessä on erittäin puhtaaksiviljelty peliteoreettinen asetelma.
- Finnairin tavoitteena on saada joustavuutta toimintaansa ja päästä pitkällä tähtäimellä pienentämään ohjaamohenkilökunnan palkkoja ja saada toimintansa kannattavaksi. Kuten edellä laskettiin, kyse ei ole pikkurahasta, vaan summista joista kannattaa taistella.
- Lentäjät haluavat maksimoida oman etunsa betonoimalla monopoliasemansa. He tekevät tämän kiristämällä Finnairia ja pakottamalla koneet maahan.
Asiassa ei ole mitään kummallista. Molemmat osapuolet vain yrittävät edistää omaa etuansa. Maailma toimii sillä tavalla. Moraali, etiikka ja sensellaiset ovat hävinneet tästä maailmasta.
Miten tuossa pelissä käy, riippuu:
- Miten lentäjien paineensietokyky kestää? Uskoisin, että kestää aika hyvin.
- Miten Finnairin johto kestää painetta. Luultavasti aika huonosti, sillä aika pian paine kääntyy Finnairin johtoon päin. Luulen, että on ollut tietoinen valinta siinä, että Hienonen jatkaa toimessaan edelleen. Taxell on hiljaa ja Hienonen saa hoitaa ”likaisen työn”, jonka jälkeen uusi johtaja saa aloittaa puhtaalta pöydältä.
- Missä vaiheessa lakko rupeaa tekemään fataalia vahinkoa Finnairin liiketoiminnalle? Rahalliset tappiot yhtiö kestää, mutta miten on imagoasiat ja suhteet yhteistyökumppaneihin ja asiakkaisiin?
Ennustan, että lentäjät tulevat (valitettavasti) voittamaan tämän lakon ja saamaan tahtonsa läpi. Nostan hattua sille, että Finnairin johto jaksoi sentään yrittää. Jotkut taistelut on pakko taistella, vaikka häviö olisi melko varma.
maanantai 16. marraskuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti